دیدبان

داد و ستد الجولانی با MIT (سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه) / ۲

داد و ستد الجولانی با MIT (سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه) / ۲
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ وقایع و برخی از داده های به دست آمده حکایت ازیک اتحاد راهبردی میان جبهه النصره و شخص جولانی با سازمان اطلاعات ترکیه و شخص هاکان فیدان دارد. برهمین اساس در یکی از دیدارها در نقطه صفر مرزی هر دو طرف با هم توافقات مهمی داشته‌اند. جولانی پس از آنکه دستور داد تا یک یگان منتخب از نیروهای تحت امرش نظامیان اشغالگر ترک را به داخل خاک سوریه همراهی کنند، این پیام را منتقل کرد که دست به معامله‌ای مهم زده است. با این حال او در طول روزها و هفته‌های آینده بیشتر و بیشتر مورد مخالفت قرار خواهد گرفت و همانگونه که فشار ترک‌ها او را ناچار به همراهی کرد، ترکیبی که در قالب «هیات التحریر الشام» تدارک دیده، نمی‌تواند ناجی او در آینده باشند.
 
 
هدف از تشکیل این سازمان که با هدایت مستقیم ترکیه و سازمان اطلاعات و امنیت ملی این کشور شکل گرفت، نجات جبهه النصره از اکثریت جهادی‌ها و کم کردن وزن آن‌ها با عضویت برخی از گروه‌های شناخته‌شده مانند نورالدین الزنکی بود، اقدامی که دقیقا جواب عکس داد و گروه تروریستی نورالدین الزنکی پس از ماه‌ها مسامحه بالاخره در مقابل تلاش برای جذب اعضایش توسط برخی از چهره‌های النصره مقاومت به خرج داد و طرفین وارد درگیری نظامی شدند. در این درگیری ارتش و سازمان امنیت ترکیه طرف جبهه النصره را گرفتند این مساله درس عبرتی برای برخی از گروهک‌های دیگر مانند جبهه الشامیه شده است.
 
 
یکی از مواردی که برخی از چهره‌های نزدیک به جریان‌های جهادی در سوریه مورد تاکید قرار می‌دهند، احتمال درگیری میان «انصار» و «مهاجرین» و به‌عبارت بهتر، جهادیست‌های سوری‌ و خارجی‌ در جبهه النصره است، احتمالی که وقوع آن بالا است. کسانی که دقت‌نظر بیشتری داشته و آمار را بیشتر از نگارنده می‌دانند به‌خوبی بر این نکته واقف هستند که در طول دو سال گذشته بسیاری از چهره‌های سوری و غیرسوری از جبهه النصره جدا شده و این روزها با تشکیل هر سازمان و کیان دیگری در ادلب، حاضر هستند برای جنگ و جهاد به آن بپیوندند. مساله اینجاست که خود الجولانی از حملاتی که این جداشده‌ها در طول ۲۴ساعت گذشته علیه او داشته‌اند، به تنگ آمده و نمی‌داند باید چه کند. 
 
 
بازوی نظامی اصلی گروه تروریستی جبهه النصره در نبردها و درگیری ها، مهاجرین یعنی همان عناصر خارجی این گروه تروریستی بودند و انصار عمدتا نیروی قابلی نبودند، هر چند در طول شش هفت ماه گذشته با تزریق خاص ترک‌ها و حمایت قطری‌ها گروه بسیار زیادی از سوری‌ها در قالب هیئه التحریر الشام آموزش نظامی دیده و یگان‌های جدیدی در آن تشکیل شده است. در یکی از گزارش‌ها تاکید کردیم که ترکیه می‌خواهد تروریست‌های چینی حزب اسلامی ترکستان را از ادلب خارج کند و آنها سرگرم غارت مایملک سوری‌ها هستند. این دانه‌های تسبیح را در بند طراحی شده توسط هاکان فیدان کنید تا به نتیجه نهایی برسید که تسبیح او چند دانه دارد و اردوغان می‌خواهد با آن چه معامله‌ای با ایران، سوریه و روسیه کند!
 
باید گفت، آنچه جولانی انجام داد، امضای سند مرگش بود. جهادی‌ها که نخبه‌ترین تروریست‌های عضو النصره هستند، به‌جز چینی‌ها از این گروهک جدا خواهند شد و اگر روزی شنیدید که جولانی ترور شده، شک نداشته باشید که دست همین جهادی‌ها، به‌ویژه القاعده بین‌الملل در کار است. اینجاست که باید گفت ایمن‌الظواهری میان جولانی و البغدادی انتخاب بدی کرد، هر چند که بغدادی حاضر به تبعیت نشد، چون خودش خلیفه بود! البته الظواهری در پیام صوتی‌اش تاکید کرده که تشکیل کیان جدید در سوریه بعید است و بیعت سر جای خودش باقی است.
 
 
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن